základní informace
průvodce festivalem
průvodce festivalem
Věděli jste, že jízdní vlastnosti moderních aut nejsou jen výsledkem nastavení podvozkových komponentů jako jsou tlumiče a pružiny, ale také důmyslnou kalibrací aktivních systémů? Tyto systémy se dynamicky mění v závislosti na jízdním režimu, řidičských vstupech a stavu silnice, což je obzvlášť výrazné u prémiových vozů, například značky Porsche. A právě i pro tuto legendární automobilku pracuje muž, jehož příběh vám nesmí uniknout.
Již šest let Vojtěch Hujňák působí jako kalibrační a testovací inženýr v Porsche Engineering, kde se specializuje na podvozky. Během této doby mu „pod ladičským zadkem“ prošla celá řada vozů, nejen od Porsche. Jak sám říká: „Když jsem v roce 2018 do Porsche nastupoval, bylo Porsche Taycan necelé dva roky před premiérou. Mým prvním projektem bylo vyvíjení prediktivních funkcí na podvozku. Tisíce kilometrů jsem najezdil po zamrzlých jezerech ve Švédsku a Finsku či po tajných testovacích okruzích po celé Evropě, když veřejnost ještě netušila, jak auto bude jezdit nebo vypadat.“ Tento příběh ukazuje, jak náročný a komplexní je vývoj dnešních automobilů.
Tisíce kilometrů jsem najezdil po zamrzlých jezerech ve Švédsku a Finsku či po tajných testovacích okruzích po celé Evropě
Vojtěch Hujňák má ve svém portfoliu nejen Porsche, ale i další prestižní značky. Například u Bentley se podílel na vývoji nové generace hybridního Bentley Continental GT a chystaného modelu Flying Spur (2025), kde naladil celý pohon 4WD. Podle něj má čtyřkolka zásadní vliv na jízdní projev vozu na limitu adheze a za ním. Navíc hraje zásadní roli při nedotáčivosti a přetáčivosti vozu.
V Porsche se Vojtěch stal hlavním instruktorem interních řidičských školení, která jsou nezbytná pro všechny zaměstnance testující prototypové vozy. Navíc, spolu s týmem, rozjíždí nový online projekt zaměřený na předávání know-how kalibračního a testovacího inženýrství. Tento projekt má za cíl zvýšit povědomí automobilových nadšenců o dynamice vozidel a vlivu jednotlivých systémů, a ukázat, že nejlepší investice do auta je investice do vlastního vzdělání.
Vojtěch Hujňák má nespočet historek ze služebních cest a zajímavých příběhů z vývoje vozů. Proč má například Porsche Cayman GT4 tak „dlouhý manuál“, jaké je to řídit celé dny nepředstavené Bentley na zamrzlých jezerech. O těchto a mnoha dalších zajímavostech vám Vojtěch povypráví na Speed Festivalu.